"Κομμουνιστική Επιθεώρηση", Σεπτέμβρης 1943
Δημοσιεύτηκε στη «Φωνή της Αλήθειας», αρ.φυλ. 2, 1-15/2/1993, σελ. 2
Δημήτρη Γληνού
Το άρθρο αυτό είναι το πρώτο σειράς άρθρων του Δ. Γληνού με τίτλο "Ο Μαρξισμός-Λενινισμός και τα νεοελληνικά προβλήματα". Ο τωρινός τίτλος είναι παρμένος από το άρθρο του Γληνού.
Ο Μαρξισμός - Λενινισμός είναι μια γενική κοσμοθεωρία, που καθοδηγεί τη δράση σ' όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης ενέργειας. Δεν είναι δηλαδή ούτε ένα ειδικό φιλοσόφημα, που ν' αναφέρεται σ' ένα ειδικό κύκλο γνώσης, λ.χ. μόνο μια θεωρία της ιστορίας (ιστορικός υλισμός), όπως πολλοί νομίζουν, ούτε μια καθαρά θεωρητική επισκόπηση κι ερμηνεία του κόσμου, που να προσπαθεί μόνο να εξηγήσει τα φαινόμενα. Είναι μια κοσμοθεωρία που πηγάζει μέσα από τις αντικρουόμενες δυνάμεις, που ρυθμίζουν όλη τη ζωή του ανθρώπου, και σκοπός της είναι όχι μόνο να ερμηνέψει, παρά να αλλάξει τον κόσμο. Γίνεται έτσι μέθοδος καθοδήγησης και στην κοινωνική δράση. Από την άποψη αυτή είναι αυτή η ίδια η μαρξιστική - λενινιστική θεωρία ένα κοινωνικό φαινόμενο κολοσσιαίας σημασίας και απόδειξη είναι, πως μέσα σ' εκατό χρόνια έχει επιφέρει μεγάλες αλλαγές στην ανθρώπινη ζωή και ολοένα φέρνει μεγαλύτερες, διαποτίζοντας τη ζωή όλων των λαών της γης. Έχει γίνει πια η μαρξιστική - λενινιστική θεωρία μια τεράστια κινητήρια δύναμη της ιστορικής εξέλιξης.
Μπορούμε να πούμε κιόλας, πως από τον καιρό που υπάρχει ανθρώπινη κοινωνία ότι καμιά φιλοσοφική κοσμοθεωρία δεν πήρε τόση σημασία για την ανθρώπινη ζωή. Και αυτό έγινε, γιατί ο μαρξισμός είναι γνήσιο γέννημα των κοινωνικο-οικονομικών και ταξικών συνθηκών που δημιουργήθηκαν στον κόσμο με την επικράτηση της αστικής τάξης, της γενικής βιομηχανοποίησης της παραγωγής και της κεφαλαιοκρατικής οικονομίας. Ο μαρξισμός είναι η γνήσια, η σωστή κοσμοθεωρία της εργατικής τάξης, του παγκόσμιου προλεταριάτου, που γεννήθηκε και αναπτύχθηκε παράλληλα με τη γένεση και τη συνειδητοποίηση της εργατικής τάξης, δοκιμάστηκε στην πράξη, πλουτίστηκε μέσα στη φωτιά των κοινωνικών αγώνων. Κριτήριο της αλήθειας και της ζωντάνιας κάθε θεωρίας είναι η πράξη. Κάθε θεωρία αποδείχνεται ψεύτικη, όταν σταθεί ανίκανη να καθοδηγήσει την ανθρώπινη δράση και γίνεται ψεύτικη, όταν σταθεί ανίκανη ν' αναπροσαρμοστεί στην αδιάκοπη ρέουσα πραγματικότητα.
Η μαρξιστική κοσμοθεωρία έχει την ιστορία της. Η εξέλιξη και η ανάπτυξη της κεφαλαιοκρατικής οικονομίας, η πάλη της αστικής τάξης με τη φεουδαρχία και τα πρώτα μηνύματα της δημιουργίας της εργατικής τάξης είχανε προετοιμάσει το θεωρητικό έδαφος για τη γένεση του μαρξισμού. Η εγγλέζικη πολιτική οικονομία, η γερμανική ιδεαλιστική φιλοσοφία των αρχών του 19ου αιώνα και ο γαλλικός ουτοπικός σοσιαλισμός ήτανε τα θεωρητικά προστάδια για τη θεμελίωση του μαρξισμού. Όσο προχωρούμε η ανάπτυξη του προλεταριάτου μέσα στην κεφαλαιοκρατική οικονομία και η συνειδητοποίηση της εργατικής τάξης, δημιουργούνταν και οι κοινωνικές προϋποθέσεις για την επιστημονική, στερεά θεμελιωμένη στην πραγματικότητα, θεωρητική έκφραση των κοινωνικών φαινομένων και της ιστορικής πορείας που ήταν αποτέλεσμα των νέων συνθηκών. Το έργο αυτό επιτέλεσε με μεγαλοφυή ενόραση και ανάλυση ο Μαρξ μαζί με τον Ένγκελς. Από την πρώτη στιγμή διαβλέποντας σωστά την αποστολή της θεωρίας στη ζωή συνδέσανε τη θεωρία με την πράξη κι έτσι όχι μόνο δοκιμάσανε την αλήθεια και τη ζωντάνια του επιστημονικού σοσιαλισμού μέσα στη φωτιά των κοινωνικών αγώνων παρά δείξανε και στους επιγόνους τους το μόνο σωστό δρόμο για ν' αποφευχθούν τα λάθη, ο μαρασμός και ο θάνατος. Και ο δρόμος αυτός είναι η αδιάκοπη αλληλεπίδραση θεωρίας και πράξης και η αδιάκοπη αναπροσαρμογή της θεωρίας στη ρέουσα πραγματικότητα, η παράλληλη αντανακλαστική διαλεκτική πορεία ζωής και θεωρίας. Απάνω σ' αυτή τη βάση στηρίχθηκε ο γνήσιος μαθητής των Μαρξ και Ένγκελς, Λένιν, και παραμερίζοντας με οξύτατη διαλεχτική αγωνιστική όλες τις πλαστογραφίες του μαρξισμού που γεννήθηκαν μέσα στη Δεύτερη Διεθνή, κατανόησε και ανάλυσε σωστά τις αντικειμενικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν στις αρχές του εικοστού αιώνα στο ιμπεριαλιστικό στάδιο της κεφαλαιοκρατίας κι έτσι αναπροσαρμόζοντας το μαρξισμό στις νέες συνθήκες, έγινε ο μεγάλος θεωρητικός και πολιτικός ηγέτης του παγκόσμιου προλεταριάτου μέσα στις συνθήκες αυτές και καθοδήγησε σωστά το ρούσικο προλεταριάτο στην επανάσταση και στη δημιουργία της πρώτης σοσιαλιστικής κοινωνίας απάνω στη γη. Απάνω στην ίδια σωστή βάση στηρίχτηκε και ο μεγαλοφυής συνεργάτης του Λένιν, Στάλιν, και με σιδερένιο χέρι και με ατράνταχτη και θαυμαστή θεωρητική σύλληψη της διαλεχτικής πορείας της επανάστασης οδήγησε και τη Σοβιετική Ένωση και την Τρίτη Διεθνή στους σωστούς δρόμους που οδηγούνε στη νίκη του σοσιαλισμού. Έτσι η μαρξιστική - λενινιστική - σταλινική κοσμοθεωρία αγκαλιάζει όλα τα επίπεδα της ζωής. Με την οικονομική του θεωρία δίνει τη μόνη επιστημονική, στερεά και ακλόνητη συνθετική σύλληψη του βασικού κοινωνικού φαινομένου που είναι ο έσχατος ρυθμιστής όλης της ανθρώπινης ζωής. Με την πολιτική θεωρία καθοδηγεί τη στρατηγική και την ταχτική της πάλης της εργατικής τάξης και δείχνει τους δρόμους που φέρνουνε στο θεμέλιωμα του σοσιαλισμού. Με το διαλεχτικό μετεριαλισμό, τη φιλοσοφία του προλεταριάτου, επισκοπεί και ανασυνθέτει μέσα στο ανθρώπινο μυαλό όλο το γίγνεσθαι, και το φυσικό και το κοινωνικό, καθοδηγεί την ανθρώπινη ενέργεια και τη μαζική δράση σ' όλα τα επίπεδα της ζωής.
Ο διαλεχτικός ματεριαλισμός περιέχει τρία βασικά τμήματα: Το πρώτο είναι η διαλεχτική της γνώσης, η διαλεχτική γνωσιοθεωρία, που αναλύοντας τα φαινόμενα της γνώσης, το αν μπορούμε να γνωρίσουμε τον αντικειμενικό κόσμο και να επηρεάσουμε την εξέλιξη του, μας οπλίζει με τη διαλεχτική μέθοδο, τον τρόπο να πλησιάζουμε και να κατανοούμε τη ρέουσα πραγματικότητα κι έτσι αντικαθρεφτίζοντας στο νου μας σωστά τους νόμους που κινούν την πραγματικότητα να μπορούμε να την επηρεάζουμε στην εξέλιξη της μέσα στο φυσικό και μέσα στον κοινωνικό κόσμο. Έτσι ο μαρξισμός οπλίζει τον άνθρωπο με το τελειότερο γνωστικό μέσο, τη διαλεχτική μέθοδο και τον οδηγεί και στην κυριαρχία πάνω στη φύση και στην κυριαρχία πάνω στην κοινωνική εξέλιξη. Γι' αυτό η διαλεχτική μέθοδος της γνώσης είναι το ισχυρότερο όπλο του προλεταριάτου στον αγώνα για τη συνειδητή μετατροπή της κοινωνίας στη σοσιαλιστική της μορφή.
Το δεύτερο τμήμα είναι η διαλεχτική της φύσης, όπου εφαρμόζοντας τη διαλεχτική μέθοδο στην ανάλυση και την ανασύνθεση των φυσικών φαινομένων φτάνουμε στη σωστή κατανόηση των νόμων, που διέπουνε το φυσικό κόσμο. Κι έτσι, ολοένα περισσότερο κυριαρχούμε πάνω σ' αυτόν, παίρνοντας συνάμα μια σωστή συνολική θεώρηση του φυσικού γίγνεσθαι και απομακρύνοντας κάθε μυστηριακή ερμηνεία από την επιστήμη.
Το τρίτο τμήμα είναι η διαλεχτική της κοινωνίας, όπου εφαρμόζοντας τη διαλεχτική γνωσιολογία στην εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας κατανοούμε και ανασυνθέτουμε σωστά την πορεία των κοινωνικών φαινομένων κι έτσι γινόμαστε ικανοί να επεμβαίνουμε συνειδητά στην κοινωνική εξέλιξη σ' όλες τις μορφές της ζωής και να μετατρέπουμε την ανθρώπινη ζωή γνωρίζοντας τους νόμους και τις κινητήριες δυνάμεις που διέπουν κάθε φορά την κοινωνία.
Έτσι, λοιπόν, αποδείχνεται αυτό που είπαμε στην αρχή, πως μαρξισμός - λενινισμός είναι γενική κοσμοθεωρία που καθοδηγεί την ανθρώπινη ενέργεια σ' όλα τα επίπεδα της ζωής.
Οπλισμένοι, λοιπόν, κι εμείς με τη θεωρία τούτη πρέπει να εξετάζουμε όλα τα προβλήματα της νεοελληνικής ζωής, αν θέλουμε να επηρεάζουμε σωστά την εξέλιξη και τη λύση τους. Τι έγινε προς την κατεύθυνση αυτή στον τόπο μας και τι πρέπει να γίνει, αυτό θα το εξετάσουμε σ" ένα δεύτερο άρθρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου